علائم خرابی شمع خودرو

شمع‌ خودرو یکی از اجزای اصلی و حیاتی در موتور احتراق داخلی اتومبیل است که بدون وجود آن هیچ راهی برای مشتعل شدن سوخت در محفظه احتراق وجود ندارد. این قطعه کوچک اما مهم، ترکیبی از هوا و سوخت را در سیلندرهای موتور اتومبیل مشتعل می‌کند تا موجبات حرکت وسیله نقلیه را فراهم نماید. به همین جهت سلامت و عملکرد بهینه شمع‌های خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است و بررسی منظم آنها می‌تواند از بروز مشکلات و آسیب‌های جدی به اتومبیل جلوگیری کند.

اما علائم خرابی شمع خودرو چیست و چگونه می‌توانیم از سلامت شمع‌های اتومبیل خود اطمینان حاصل کنیم؟ تشخیص خرابی شمع خودرو کار دشواری نیست و تنها کافی است به برخی نشانه‌های بارز و مشخص در عملکرد وسیله نقلیه خود توجه کنید تا از وجود هرگونه مشکل در سلامت شمع‌ها مطلع شوید. در ادامه این مطلب از کارنوما ماهیت و نحوه عملکرد شمع‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم و شما را با علائم خرابی شمع خودرو نیز آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

شمع اتومبیل چیست و چه کاری انجام می دهد؟

شمع‌های اتومبیل قطعاتی هستند که بر روی سرسیلندر موتور احتراق داخلی قرار دارند و به منظور انتقال سیگنال الکتریکی ارسال شده از سیم پیچ احتراق و ایجاد جرقه طراحی شده‌اند تا درون محفظه احتراق اتومبیل، مخلوط سوخت و هوا را مشتعل کنند. به زبان ساده‌تر، شمع‌ها وظیفه جرقه زنی و در نهایت روشن شدن موتور را بر عهده دارند و اتومبیل بدون وجود آنها قادر به روشن شدن و حرکت نخواهد بود. اگر شمع‌های اتومبیل خراب باشند و به خوبی کار نکنند، بنزین فشرده شده در محفظه احتراق به درستی مشتعل نمی‌شود و قدرت حرکت به سوی سیلندرها را ندارد. بنابراین شمع‌ها نقش حائز اهمیتی را در فرآیند شروع حرکت اتومبیل ایفا می‌کنند و به همین جهت باید مرتبا آنها را چک کرد.

شمع‌ها نیز شبیه به روغن موتور، فیلتر سوخت و فیلتر هوا هستند که برای قوی نگه داشتن موتور و عملکرد بهینه به سرویس و نگهداری مرتب نیاز دارند. این قطعه مهم برای آنکه بتواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد باید همیشه تمیز و عاری از هرگونه چربی و یا سیاهی باشد. بنابراین صاحبان وسایل نقلیه همواره باید از سلامتی شمع‌ها اطمینان حاصل کنند و با علائم خرابی آنها نیز آشنا باشند. زیرا شمع‌های خراب و فرسوده تاثیر مستقیمی بر عملکرد موتور خودرو دارند و عدم رسیدگی به آنها منجر به بروز صدمات و خسارات جبران ناپذیر خواهد شد.

علائم خرابی شمع خودرو

شمع‌های اتومبیل نیز مانند سایر قطعات داخلی آن طول عمر مشخصی دارند و پس از مدتی باید تعویض شوند. اما نشانه های خرابی شمع خودرو چیست و چگونه می‌توانیم متوجه وجود نقص و مشکل در شمع‌های اتومبیل خود شویم؟ شناسایی علائم خرابی شمع خودرو بسیار ساده است و هر شخص با توجه به برخی نشانه‌های مشخص و آشکار می‌‌تواند خرابی شمع‌های اتومبیل خود را تشخیص دهد. برخی از مهم‌ترین علائم خرابی شمع خودرو شامل موارد زیر است:

کاهش قدرت شتاب گیری خودرو

شایع‌ترین نشانه خرابی شمع اتومبیل، کاهش قدرت شتاب گیری آن است که نشان دهنده وجود مشکل در سیستم جرقه زنی خودرو بوده و باید به سرعت برطرف شود. زمانی که شمع‌های اتومبیل کثیف و یا فرسوده شوند، فرآیند جرقه زنی به کندی انجام می‌شود و در نتیجه قدرت شتاب گیری اتومبیل نیز به طرز چشمگیری کاهش پیدا می‌کند. در این حالت خودتان به راحتی متوجه می‌شوید که خودروی شما مانند سابق، انرژی لازم برای حرکت را ندارد و به سختی شتاب می‌گیرد.

افزایش مصرف سوخت

افزایش مصرف سوخت از دیگر علائم خرابی شمع خودرو محسوب می‌شود که به راحتی قابل تشخیص است. خرابی شمع‌ها موجب کاهش بازدهی سوخت اتومبیل می‌شود و این اتفاق معمولا بر اثر نزدیک شدن و یا دور شدن بیش از حد الکترودهای موجود در شمع رخ می‌دهد. بنابراین زمانی که احساس کردید مصرف سوخت اتومبیل شما بیش از حد معمول و همیشگی است، حتما از سلامت شمع‌های آن اطمینان حاصل کنید.

عدم احتراق صحیح موتور

احتراق ناقص موتور یکی دیگر از شایع‌ترین نشانه های خرابی شمع خودرو است که معمولا بر اثر وجود مشکل در سیستم جرقه زنی رخ می‌دهد. احتراق ناقص موتور را می‌توان با ریپ زدن، ایجاد سروصدای غیرمعمول و درست روشن نشدن موتور تشخیص داد که در نهایت منجر به انتشار دود و آلاینده‌های مضر از اگزوز خودرو و کاهش قدرت موتور خواهد شد.

لرزش و سروصدای خودرو در حالت ایستاده

لرزش‌های غیر طبیعی و ایجاد سروصدا در حالت ایستاده از دیگر علائم خرابی شمع خودرو محسوب می‌شوند. در این حالت موتور اتومبیل در فرآیند احتراق خود، بیش از حدی که باید هوا را می‌مکد و در نتیجه سوخت به طور ناقص می‌سوزد و فرآیند احتراق به تاخیر می‌افتد. تمامی این فعل و انفعلات غیر معمولی با لرزش در اتومبیل، ایجاد سر و صدا و یا سیاه شدن شمع‌ها همراه هستند. علت سیاه شدن شمع خودرو در این موقعیت نیز جرقه ناقص، ورود بیش از حد سوخت و ترکیب آن با اکسیژن در محفظه احتراق خودرو است.

دشواری در روشن شدن خودرو

اگر اتومبیل شما در هنگام استارت زدن به سختی روشن شود، نشان دهنده خراب بودن و یا فرسودگی شمع‌های آن است. در این موقعیت اکثر رانندگان فکر می‌کنند که مشکل از باتری و یا دینام است و معمولا توجهی به شمع‌های اتومبیل خود ندارند. در حالی که در بسیاری از مواقع، سخت روشن شدن ماشین یکی از نشانه‌های خرابی شمع‌ آن است. در این حالت شمع‌ها قادر به ایجاد جرقه برای شروع فرآیند احتراق نیستند و در نتیجه اتومبیل شما نیروی لازم برای روشن شدن را دریافت نخواهد کرد.

استشمام بوی بنزین

یکی دیگر از علائم خرابی شمع خودرو استشمام بوی بنزین از اگزوز است که در نتیجه سوختن ناقص و نادرست بنزین در موتور اتفاق می‌افتد. در این حالت بنزین اضافه‌ای که به درستی سوزانده نشده است از طریق سیستم اگزوز از اتومبیل خارج می‌شود و بوی بنزین بیرون ریخته شده به راحتی قابل استشمام بوده که نشان دهنده وجود مشکل در شمع‌های خودرو است.

علاوه بر این موارد با بررسی شکل ظاهری شمع اتومبیل نیز می‌توانید فرسودگی و یا سالم بودن آنها را تشخیص دهید. به عنوان مثال رنگ چینی عایق شمع در زمانی که سفید باشد به معنای آن است که شمع سالم بوده و نیازی به تعویض ندارد. اما زمانی که رنگ چینی آن به رنگ تیره و یا زغالی باشد به معنای آن است که شمع اتومبیل به بنزین آغشته شده و فرآیند جرقه زنی به درستی انجام نمی‌شود. علاوه بر تغییر رنگ، ترک خوردگی چینی سر شمع نیز نشانه‌ای از فرسودگی آن بوده که به راحتی قابل تشخیص است. علت ترک خوردن چینی شمع خودرو معمولا پایین بودن سطح اکتان بنزین است.

بنابراین در صورت مشاهده هر یک از علائم بالا و یا تغییر رنگ و شکل ظاهری شمع‌ها حتما نسبت به تعویض آنها اقدام کنید تا از بروز مشکلات جدی پیشگیری نمایید.

علت ترک خوردن چینی شمع خودرو

زمان تعویض شمع خودرو

همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، شمع‌های اتومبیل دارای طول عمر مشخصی هستند که پس از مدتی باید تعویض شوند. زمان تعویض شمع خودرو در بسیاری از اتومبیل‌ها یکسان است اما بهترین زمان برای تعویض آن هر 30.000 کیلوکتر است. یعنی در حالت ایده آل بهتر است پس از طی کردن هر سی هزار کیلومتر، شمع‌های اتومبیل خود را چک کرده و در صورت نیاز آنها را تعویض نمایید. عوض کردن به موقع شمع‌های اتومبیل موجب بهبود عملکرد موتور و سیستم احتراق داخلی آن خواهد شد و از بروز مشکلاتی همچون روغن ریزی، کاهش شتاب اتومبیل، افزایش مصرف سوخت و تجمع کربن بر روی شمع‌ها جلوگیری خواهد کرد.

جمع بندی

شمع‌ها یکی از اجزای مهم در سیستم احتراق داخلی موتور محسوب می‌شوند و نقش حائزاهمیتی را در فرآیند روشن شدن و استارت زدن اتومبیل ایفا می‌کنند. خرابی و فرسودگی شمع‌ها موجب کاهش بازدهی موتور شده و عملکرد بهینه آن را دچار اختلال می‌کند. بنابراین شناخت علائم خرابی شمع خودرو و سلامت این قطعه از اهمیت بالایی برخوردار است و کلیه رانندگان و صاحبان خودرو باید آگاهی کاملی از ساختار و زمان تعویض این قطعه مهم داشته باشند. با در نظر داشتن نشانه‌هایی که در این مطلب به آنها اشاره کردیم، به راحتی می‌توانید علائم خرابی شمع خودور خود را تشخیص داده و نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد