10 نکته‌ی کاربردی برای مالکان خودرو

اگر دوست دارید بیش‌ترین لذت را از خودروی خود تجربه کنید و رانندگی ایمنی داشته باشید، این ده نکته را رعایت کنید. امروزه خودروها نقشی اساسی و غیر قابل انکار در رفاه زندگی انسان‌ها دارند نه قابل حذف هستند و نه می‌شود نسبت به آن‌ها بی‌تفاوت بود. به جرأت می‌توان گفت که خرید خودرو آسان است و بطبع آن، افزایش خودرو به معنی افزایش تعداد رانندگان می‌باشد. شما با مطالعه و شناخت بیشتر ساز و کار خودروها می توانید خودرو خود را در بهترین حالت ممکن نگه دارید.

تعمیر و نگهداری خودرو

افزایش روز افزون قیمت سوخت، تقاضا و تجهیزات خودرو از جمله عواملی هستند که مالکان خودرو را مجاب می‌کند تا برنامه‌ی منظمی برای نگهداری و تعمیرات احتمالی خودرویشان داشته باشند. با انجام چکاب دوره‌ای از ایجاد حادثه، خرابی‌های احتمالی، صرف هزینه‌ی بالا و کاهش راندمان خودرو جلوگیری کنید.

روغن موتور

بسیاری از رانندگان تصور می کنند که روغن خودرو تنها نقشی تضمین کننده برای احتراق مناسب موتور است در حالی که از سایر ویژگی‌های مثبت آن برای خودرو غافل شده‌اند. در موتور خودرو ده قطعه‌ی متحرک وجود دارد. زمانی که شما روانکاری و رسیدگی به موتور را فراموش کنید قطعا شاهد  تبعاتی مانند کاهش راندمان و ایجاد صدای زیاد در موتور می‌شوید. این وظیفه بر عهده‌ی روغن موتور می‌باشد که مانع از اصطکاک قطعات به یکدیگر است. روغن با گردش خود به دور موتور و تماس با قطعات متحرک آن، بخشی از گرمای ایجاد شده را جذب و به خنک‌سازی موتور کمک می‌کند. مواد موجود در روغن مانع از زنگ‌زدگی، سایش و خوردگی قطعات می‌شود. در واقع روغن در حکم یک پوسته‌ی محافظتی برای قطعات موتور عمل می‌کند. با خرید روغن موتور مرغوب در واقع سلامت موتور خودرو را تضمین می‌کنید و از یک رانندگی عالی لذت می‌برید. کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که مالکان خودرو هر شش ماه روغن موتور را چک و تعویض کنند. قطعا اثرات مثبتی که می‌بینید از هزینه‌ای که می‌کنید بیش‌تر است.

 تبعات استفاده از روغن موتور بی‌کیفیت

تخریب حرارتی (لاک و رسوبات کربن)

اکسیداسیون (لاک و لجن)

گرمایش فشاری (دوده و قطران)

لاستیک زاپاس

 شما هرگز نمی‌دانید که چه زمانی پنچر خواهید کرد. اغلب رانندگان حداقل یک بار با پنچری بی موقع لاستیک و یا تصادفی که منجر به ترکیدن آن می شود، مواجه شده‌اند. این اتفاق می تواند در شهر و مجاورت تعمیرگاه اتومبیل رخ دهد و یا در مسیری ناهموار و سخت، که دسترسی به امداد خودرو ندارید. لاستیک زاپاس قطعه‌‌ای یدکی می‌باشد که برای مواقع این‌چنینی در خودرو تعبیه شده است. شما به عنوان راننده باید از سلامت و وضعیت چرخ زاپاس خودروتون اطلاع داشته باشید. جک ضروری‌ترین ابزار برای تعویض لاستیک خودرو است. از به همراه داشتن کیف ابزار در خودرو غافل نشوید.

تیغه‌های برف پاک‌کن

تیغه‌های برف پاکن در واقع ابزاری هستند که بر روی شیشه‌ی تمام خودروها کار گذاشته می‌شوند تا مه، برف، باران و ذرات کثیف را از بین ببرند و راننده‌ی خودرو دید کامل و واضحی داشته باشد. در خودرو ابزارهای مختلفی تعبیه شده‌اند تا در موقعیت‌های متفاوت کمک دست راننده باشند. رانندگی در طوفان، کولاک و باران شدید استرس‌زا و گاها وحشتناک است. برف‌پاکن را می‌توان یکی دیگر از این ابزار دانست که لازم است راننده آن را مرتب چک کند. به طور معمول هر شش ماه نیاز به تعویض آن‌ها است. بی‌توجهی به سلامت این ابزار را رانندگانی که در کولاک، برف‌پاکن خودرو شان کار نکرده و یا شیشه به خوبی تمیز نشده بود، درک می‌کنند. با اقدام به موقع از به خطر افتادن جان خود و خانواده‌تان جلوگیری کنید.

مایعات خودرو

در ابتدا به اهمیت روغن‌موتور پرداختیم ولی روغن تنها مایع ضروری برای خودرو نمی‌باشد. در ادامه به معرفی سایر مایعات مهم در خودرو می‌پردازیم.  

خنک‌کننده: خنک‌کننده و یا ضد یخ مایعی بر پایه‌ی آب است. عملکرد این مایع براساس کنترل دما می‌باشد.

سیال فرمان برقی: سیستم فرمان هیدرولیک دارای مایعی به این نام است که به مرور غلیظ می‌شود و در نهایت فرمان سفت شده و سرعت چرخش آن پایین می‌آید. حل این مشکل با مایع فرمان برقی امکان پذیر است.

مایع ترمز: نوعی مایع هیدرولیک که وظیفه انتقال و تقویت نیروی ترمز را دارد.

مایع شوینده شیشه جلو: شوینده‌ای با مواد پاک‌کننده قوی است که مسئولیت پاک کردن شیشه و حرکت بهتر برف پاکن را برعهده دارد.

فشار تایر

اگر متوجه شده‌اید که مصرف سوخت شما در مسافت همیشگی بیشتر شده است، فرمان سست است و یا خودرو به سطح زمین نزدیک شده است در وهله‌ی اول فشار تایرها را چک کنید. صرف نظر از اینکه خودرویی گران قیمت و پرتوان دارید و یا خودرویی معمولی، این لاستیک‌‌ها هستند که به عنوان پایه‌‌ توان خودرو شما را به زمین منتقل می‌‌کنند. اگر خواهان بیشترین لذت از خودروی خود هستید از تنظیم فشار تایرها غافل نشوید. عدم توجه به این امر احتمال ترکیدگی و پاره شدن لاستیک را افزایش می‌‌دهد و جان شما و همسفرانتان به خطر می‌‌اندازد.

مزایای تنظیم فشار باد لاستیک

مصرف سوخت بهینه

عمر بیشتر لاستیک‌‌ها

هندلینگ و یا فرمان پذیری بهتر

چراغ‌های جلو و عقب

چراغ‌های جلو و عقب خودرو را می‌توان حساس‌ترین قطعه‌ی خودرو برشمرد. اهمیت چراغ جلو در هنگام رانندگی در شب خود را نشان می‌دهد. شما با هزینه کردن برای این قطعه در واقع سلامت خود را تضمین می‌کنید. این قطعه مانند سایر قطعات به مرور افت کارایی پیدا می‌‌کند. شما به عنوان مالک خودرو باید هرچند وقت یک بار وضعیت روشنایی خودرو را چک کنید تا از ایجاد شرایط خطرناک در شب جلوگیری کنید.

کیت اضطراری کنار جاده

حادثه خبر نمی‌کند. ضرب المثلی که همگی به آن اعتقاد داریم. ممکن است در مسیری خارج از شهر به همراه خانواده، ناگهان خودرو شما توقف کند. شما به عنوان راننده مسئول جان سرنشینان هستید و باید آمادگی لازم برای حوادث این‌چنینی را داشته باشید. این موقعیت ممکن است در دل زمستان و یا شبی تابستانی رخ دهد. با عملی هوشمندانه و تعبیه‌ی کیت اضطراری در خودرو سفری ایمن‌تررا تجربه کنید.

کیت اضطراری شامل موارد زیر است:

جعبه‌ی کمک‌های اولیه

کپسول آتش نشانی

کابل‌های جامپر

ابزار کاربردی (مانند چاقو)

لباس بارانی

چتر

مثلث هشدار بازتابی

فشار سنج لاستیک

دستکش

پتو

نوار چسب

فوم تایر درزگیر

چراغ قوه

باتری‌های اضافی

طناب یدک کشی

ترمز

ترمزها یکی از مهم ترین بخش‌های خودرو به حساب می‌آیند که از بدو اختراع خودرو مورد توجه سازندگان قرار گرفته بودند. این قطعه در واقع مرز میان حرکت و توقف خودرو است. ترمز در ایمنی سرنشین‌‌‌‌های خودرو نقشی اساسی دارد. اگر متوجه لرزش فرمان حین ترمز شده‌اید، درنگ جایز نیست، بلافاصله سیستم ترمز خودرو خود را چک کنید.

 

مکانیک باتجربه

 چه بسیار پیش آمده است که برای تعمیر خودرو نزد مکانیکی می‌روید و بعد از گذشت چند روز دوباره آن ایراد خودنمایی می‌کند. گاهی تعمیر خودرو نزد فردی که تجربه و دانش کافی ندارد خسارت های مالی و جانی فروانی به همراه دارد. با پیدا کردن یک مکانیک خوب جان خود و سلامت خودروتون رو تضمین کنید.

کارنوما با عرضه‌ی محصولات برتر دنیای خودرو، رانندگی لذت بخش و به دور از خطری را برای شما آرزو می کند.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد